بهبود تشخیص عفونت SARS-CoV-2 در کودکان مبتلا به سندرم التهابی چند سیستمی با روش سرولوژی

8 ژوئن 2020- مطالعه ی محققان انگلیسی نشان داد در كودكان مبتلا به سندرم التهابی شدید، سطح بالایی از آنتی بادی علیه سندرم حاد تنفسی حاد كروناویروس 2 (SARS-CoV-2) وجود دارد، علی رغم این که جواب آزمایش آنها به روش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR)، برای SARS-CoV-2 منفی بوده است. این واقعیت که عفونت  SARS-CoV-2در کودکان مبتلا به سندرم التهابی چند سیستمی فقط از طریق غربالگری آنتی بادی مشخص می شود، از اهمیت زیادی برخوردار است.

هشت كودك مبتلا به سندرم التهابی چند سیستمی و ویژگی های بیماری كاوازاكی و سندرم شوك سمی – سندرم التهابی چند سیستمی كودكان[1] ، كه به طور موقت با بیماری SARS-CoV-2 همراه شده است(PIMS-TS)، دارای آنتی بادی های IgG و IgA بالایی در برابر  SARS -CoV-2 بودند، در حالی که PCR هیچ مدرکی از ابتلای آنها به این عفونت را نشان نداده بود.

دکتر Alex Richter از موسسه ایمونولوژی و ایمونوتراپی در دانشگاه بیرمنگام و همکارانش می گویند: نتایج این تحقیق نشان می دهد که سرولوژی ممکن است ابزاری ارزشمند برای درک بیماری های ناشی از SARS-CoV-2 باشد.

آنها همچنین بیان می كنند كه تعریف "PIMS-TS" ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد تا منعکس کننده این موضوع باشد که این سندرم توسط SARS-CoV-2 آغاز می شود، نه اینکه به طور موقت با این بیماری همه گیر همراه شده است.

عفونتSARS-CoV-2 ، معمولاً خطر بیشتری برای بزرگسالان نسبت به کودکان به همراه دارد

در حین شیوع بیماریCOVID-19 ، ویروسSARS-CoV-2  باعث بروز عفونت های خطرناک تنفسی در بزرگسالان شده که با میزان مرگ و میر بالایی همراه است، خصوصاً در سالمندان و کسانی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی هستند. در مقابل، این عفونت عموماً در بین کودکان بدون علامت است و با میزان مرگ و میر کمی همراه است.

با این حال، اخیراً گزارشاتی در مورد کودکانی ارائه شده است که دارای ویژگی های PIMS بهمراه عفونت SARS-CoV-2 هستند. آزمایش ویروس با استفاده از PCR برای این کودکان معمولاً نتیجه ی منفی داشته است، بهمین دلیل مشکل است که بتوانیم تشخیص دهیم که این سندرم به عنوان یک عارضه ی دیررس از عفونت SARS-CoV-2  ایجاد شده است، یا تشخیص موارد بیشتر از این سندرم به دلیل افزایش نظارتها به دلیل بیماری همه گیرCOVID-19  بوده است.

پاسخ آنتی بادی به دنبال عفونت

به دنبال آلوده شدن به  SARS-CoV-2، ابتدا پاسخ آنتی بادی IgM ایجاد می شود و سپس این آنتی بادی کاهش می یابد و در این مرحله سطح آنتی بادی IgG افزایش می یابد، و به پاسخ آنتی بادی غالب تبدیل می شود. بنابراین، سطح بالای IgG در غیاب IgM معمولاً حاکی از ابتلا به این عفونت از هفته ها یا حتی ماه ها قبل است.

حال دکتر Richter و همکارانش از آزمایش ELISA برای غربالگری آنتی بادی های ضد SARS- CoV-2 ، در بین 8 کودک، با میانگین سنی 9 سال که از 28 آوریل تا 8 مه امسال در بیمارستان با ویژگی های PIMT-TS بستری شده بودند، استفاده کردند. جواب آزمایش PCR برای همه این كودكان از نظر عفونت SARS-CoV-2 منفی بود. نتایج آزمایش ELISA با نمونه های سرم کنترل پیش از همه گیری و نمونه های پلاسمای بزرگسالان مبتلا به عفونت شدید COVID-19 که نیاز به مراقبت های شدید داشتند، مقایسه شد.

پژوهشگران دریافتند که همه كودكان دارای IgG و IgA بالایی هستند. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که آنتی بادی IgG یافت شده در این کودکان از زیر کلاس هایی (IgG1  و IgG3) بودند که در نمونه های گرفته شده از بزرگسالان بستری شده با COVID-19 نیز مشاهده شده است.

بر خلاف بزرگسالان ، که سطح IgM بالایی داشتند، آزمایش کودکان برای این آنتی بادی ها مثبت نبود.

نویسندگان می گویند: این نتیجه می تواند با این موضوع سازگار باشد که عفونت SARS-CoV-2 از هفته ها پیش وارد بدن این کودکان شده است و PIMS-TS مدت ها پس از آلوده شدن به این ویروس ظاهر شده است.

محققان می گویند: پس از آزمایش صدها سرم کنترل جمع آوری شده از کودکان پیش از همه گیری، ما حداقل واکنش متقاطع سرم های قبل از همه گیری را با گلایکوپروتئین اسپایک مشاهده کردیم. این نشان می دهد که روش سنجش الایزای ما برای SARS-CoV-2 بسیار اختصاصی است و این ویروس در واقع یک محرک اتیولوژیک است.

نویسندگان می گویند: عدم وجود عفونت فعلی در بین کودکان نشان می دهد که ویژگی هایی از بیماریهایی را که آنها هم اکنون نشان می دهند مربوط به پاتولوژی با واسطه ی ایمنی(immune-mediated pathology) است.

فعال شدن سیستم کمپلمان ممکن است در آن نقش داشته باشد

این پاتولوژی با واسطه ی ایمنی، قبلاً به عنوان عاملی که به بیماری شدید در مواردی از COVID-19 در بزرگسالان منجر می شود، پیشنهاد شده است. موضوع مرتبط با آن، تشخیص IgG1 و IgG3 در این کودکان است. این ایزوتیپ ها با فعال سازی سیستم کمپلمان همراه هستند، که نشان داده شده است در بیماران بزرگسال افزایش می یابد.

نویسندگان می گویند: این یافته ها باعث افزایش ارزش سرولوژی در شناسایی و درک عفونت های ناشی از SARS-CoV-2 می شود.

آنها نتیجه گیری کردند: علاوه بر این، ممکن است این یافته ها سبب بهبود تعریف PIMS-TS شوند زیرا ممکن است "سندرم التهابی چند سیستمی كودكان" به طور موقت با بیماری همه گیر SARS-CoV-2  در ارتباط نباشد، بلکه با عفونت SARS-CoV-2 آغاز گردد.

منبع:

Serology confirms SARS-CoV-2 infection in PCR-negative children presenting with Paediatric Inflammatory Multi-System Syndrome. medRxiv 2020. doi: https://doi.org/10.1101/2020.06.05.20123117

https://www.news-medical.net/news/20200608/Improving-detection-of-SARS-CoV-2-infection-among-severely-ill-children.aspx

 



[1] Paediatric Multisystem Inflammatory Syndrome